دستورالعمل حادثه آتش سوزی

فرآیند حادثه آتش سوزی

الف) قبل از بروز حادثه:

1)   انبارش صحیح اجناس قابل و غیر قابل اشتعال

2)   تجهیز مناسب و کنترل تعدادی و کیفی کپسول­ های آتش نشانی در محل­های لازمه و آموزش به پرسنل در رابطه با نحوه استفاده از آنها

3)   انجام پیش بینی­ ها و اقدامات لازمه در زمان­های جوشکاری و تعمیرات و بنایی

4)   بررسی و ایجاد سیستم برق­ رسانی مناسب

5)   بررسی و ایجاد سیستم مناسب گازرسانی

6)   بررسی و ایجاد فضای مناسب از بابت ساختمان و محیط

7)   پیش بینی و جلوگیری از حوادث عمدی

8)   دادن آموزش­های لازمه مربوط به حین حادثه به پرسنل در محل

9)   تهیه بیمه نامه مناسب

 

ب) در زمان بروز حادثه:

1)   حفظ خونسردی و با سرعت عمل مناسب اقدام به قطع جریان برق و گاز و اطلاع­ رسانی به همکاران در محل و تماس با آتش نشانی (125)

2)   استفاده مناسب از کپسول­های آتش نشانی

3)   تا حد امکان از ورود بیشتر هوا جلوگیری شود.

4)   خالی کردن مواد اشتعال­ زا از شعاع 3 متری آتش

5)   در صورت آتش گرفتن لباس یا سریعاً لباس درآورده شود یا از طریق خوابیدن بر روی زمین به کمک شخص دیگر اقدام به خفه کردن آتش نمایید و حتماً از دویدن خودداری شود.

6)   در انتهای زمان خاموش شدن آتش باید مراقب آتش گرفتن مجدد خاکسترهای باقی مانده بود.

 

ج) بعد از بروز حادثه:

1)   تماس با کلانتری 110 و اعلام حریق

2)   دریافت گزارش پلیس 110 و دقت در رابطه با درج مطالب و نام صاحب مکان

3)   صحبت با فرمانده آتش نشانان که در محل حضور دارند و انجام هماهنگی­ های لازمه(شیفت حضور ایشان در ایستگاه)برای دریافت گزارش حادثه،دقت شود اطلاعات و مشخصات محل و نام صاحب مکان صحیح باشد.

4)   مراجعه به بیمه و تحویل نامه اطلاع­ رسانی بروز حادثه و ایجاد پرونده و هماهنگی برای بازدید کارشناس و انجام اقدامات لازم.

5)   سه روز پس از حادثه مراجعه به کلانتری محل همراه با اسناد و مدارک لازم (شامل معرفی نامه یا وکالت نامه از مجموعه – جواز کسب – سند یا اجاره نامه – کارت ملی) و تشکیل پرونده و انجام اقدامات لازمه و دریافت نامه گزارش حادثه خطاب به بیمه و آتش نشانی.

6)   سه روز پس از حادثه مراجعه به ایستگاه آتش نشانی در شیفت فرمانده ایستگاه که در محل حادثه مأموریت انجام داده­اند همراه با اسناد لازمه و دریافت نامه گزارش حادثه یا مطمئن شدن از درج آن در سیستم به صورت صحیح و کامل (کانون آتش – نام مالک – نام مستأجر – علت حادثه)

7)   مراجعه به اداره مرکزی آتش نشانی و تشکیل پرونده همراه با اسناد و مدارک لازمه

(معرفی نامه شرکت – کارت ملی – سند (اجاره نامه) – نامه کلانتری – نامه بیمه – جواز کسب)

8)   یک هفته بعد مراجعه به اداره مرکزی آتش نشانی و دریافت نامه گزارش حادثه

(در زمان مراجعه همراه داشتن مدارک و مبلغی وجه نقد جهت واریز به حساب آتش نشانی ضروری است)

9)   حضور در محل حادثه در زمان کارشناسی و آمادگی لازمه برای ارائه لیست اقلام حادثه دیده همراه با مستندات

10)   دقت شود فقط یک فرد با کارشناس صحبت کند و در زمان امضاء نامه گزارش کارشناس حتماً به متن کارشناسی و توافق احتمالی با کارشناس بیمه دقت شود.

11)   دریافت مجوز پاکسازی از بیمه و اقدام به پاکسازی محل بعد از هماهنگی با بیمه.

12)   مراجعه به بیمه و ارائه نامه آتش­نشانی و کلانتری به همراه اصل بیمه­ نامه و سایر مدارک و درخواست بابت دریافت خسارت

13)   مراجعه به بیمه و دریافت چک خسارت و درخواست بابت بازدید مجدد از محل پس از پاکسازی در صورت لزوم (شرایط بیمه نامه) همچنین درخواست نامه به جهت ارائه به اداره مالیات و تحویل گرفتن آن

14)   بایگانی کلیه اسناد در مراحل حین انجام کار و اتمام کار

15)   شارژ مجدد کپسول­های آتش نشانی و سایر اقدامات پیشگیرانه

16)    رجوع به اداره دارایی تا قبل از سه ماه